- Przedmowa do wydania angielskiego
- Wstęp
- Rozdział 1. Typologia Pawłowa: tradycja i aktualny stan badań
- Badania Pawłowa nad typami układu nerwowego
- Typologia układu nerwowego w ujęciu uczniów Pawłowa
- Szkoła Tiepłowa–Niebylicyna: typologia neopawłowowska
- Główne kierunki badań szkoły uralskiej nad typologią Pawłowa
- Rozdział 2. Metody laboratoryjne stosowane przez typologów neopawłowowskich do diagnozy podstawowych cech układu nerwowego
- Wstęp
- Metody służące do diagnozy siły procesu pobudzenia
- Metody diagnostyczne labilności układu nerwowego
- Diagnoza ruchliwości procesów nerwowych
- Podstawowe charakterystyki rytmu alfa jako wskaźniki równowagi procesów pobudzenia i hamowania (aktywowalność)
- Rozdział 3. Kwestionariusz Temperamentu jako wynik badań nad metodami diagnozy podstawowych cech układu nerwowego
- Rozbieżności w ocenie cech układu nerwowego mierzonych w warunkach laboratoryjnych
- Wywiad i obserwacja stosowana jako metody diagnostyczne w typologii Pawłowa
- Kwestionariusz Temperamentu (KT)
- Rozdział 4. Typologia Pawłowa a niektóre biologicznie uwarunkowane wymiary osobowości
- Wstęp
- Ekstrawersja–introwersja a cechy układu nerwowego
- Lęk i neurotyczność w relacji do podstawowych cech układu nerwowego
- Ogólne wnioski
- Rozdział 5. Regulacyjna teoria temperamentu
- Pawłowowska koncepcja cech układu nerwowego i jej analiza krytyczna jako punkt wyjścia regulacyjnej teorii temperamentu
- Pojęcie temperamentu
- Poziom energetyczny zachowania jako jeden z głównych składników temperamentu
- Charakterystyka czasowa zachowania
- Metody stosowane do diagnozy cech temperamentu
- Rozdział 6. Temperament a działanie
- Styl działania w relacji do temperamentu i jako regulator wartości stymulacyjnej sytuacji
- Wpływ temperamentu na wybór aktywności i sytuacji o określonej wartości stymulacyjnej
- Efektywność działania i zmiany psychofizjologiczne pod wpływem sytuacji o różnej wartości stymulacyjnej a cechy temperamentalne
- Rozdział 7. Temperament a osobowość
- Rozważania teoretyczne
- Dane empiryczne dotyczące relacji między temperamentem a osobowością
- Uwagi końcowe
- Załącznik 1. Kwestionariusz Temperamentu (KT)
- Załącznik 2. Skala Oceny Reaktywności Przedszkolaka (SORı)
- Załącznik 3. Skala Oceny Reaktywności Ucznia (SOR2)
- Załącznik 4. Skala Oceny Reaktywności Ucznia (SOR3)
- Załącznik 5. Kwestionariusz Charakterystyki Czasowej (KCCZ)
- Bibliografia
- Indeks rzeczowy
Z książki można korzystać jedynie w ramach ustawowych swobód użytkownika, takich jak określone w przepisach o dozwolonym użytku